最近有个鸟人朋友在旧公司受尽小人的陷害,幸好他目前已经找到一分高薪工作而且同事也还不错。在他离开乌烟瘴气的旧公司前,他发了一封给全公司上上下下的farewell email。看完他的email里面的LP内容,我觉得他太有guts了。在得到他的允许后,本人打算将这封劲爆farewell email和大家分享(email里面的真实名字已被更改) :

 

Dear colleagues, 

Today will be my last day of service in FuckingPRO. I would like to express my sincere appreciation to Mr. Lau and management for offering me such the good opportunity to serve in FuckingPRO for the past 5 years. It had been a wonderful journey throughout the 5 years. I have been growing together with FuckingPRO for these years.

  

Thanks Mr. Tan and Mr Lim for the guidance and support throughout my tenure here. Both of you are the knowledgeable, friendly, vivacious and nice PM/Supervisor. I have enjoyed the times for working with both of you. Not forget Mr Chong, it has been a pleasant to work with you.

  

Thanks LJ teammates for the delicious farewell dinner on Tuesday night. The food is nice and I’m really enjoying it. Appreciate the time that we spent together in LJ team, you all have been delighted my daily working life in LJ team.

 

Besides the good people, I also meet with some “Nice”“Story Makers” and “Story Tellers” in office. I found that the longer of the time the “Story Makers” service in office, the more “creative” story will be made by the “Story Makers”. Perhaps the “Story Makers” are getting bored with the life in office, thus needs to make some “stories” on others in order to delight their life. While for the less “creative” persons, they will be the assistants to the “Story Makers” by being the “Story Tellers”. The “Story Tellers” seem like enjoying their life by doing so. I guess the motive of both “Story Makers” and “Story Tellers” doing such things is because they want to comfort their jealous heart after seeing others did something that they not dare to do or knowing more things than they know.  Ooopse, perhaps I’m not one of the “Story Teller” now by writing this statement.  

  

John, 坐在你前面的人都會辭職的詛咒又應驗了。看來我走後,你得找個忠心的同事坐在你前面了。找Joseph 吧,他會是個不錯的人選,因爲去年他在辭職後接受挽留,後來又升了職,所以短期内或至少一兩年裏他不會辭職吧?那樣你身上的那個詛咒也可以被破除了。此外,如果Joseph 坐在我的座位的話,那以後他可以更方便的和你說是非了,哈哈。

  

這些年來在公司見了一些荒謬的事:始作俑者非但沒有被責怪,反而升官發財;至於亡羊補牢者反而被指辦事不力,成爲代罪羔羊,遭受千夫所指、被追究責任和被懲處。天下荒謬之事莫過於此!真的三生有幸讓我目睹了這一切,這可是彌足珍貴的經驗,豐富了我的閲歷。 

  

再者,始作俑者爲了面子,否定羔羊的修補方案,自告奮勇來重修系統,還居然得到嘉獎,實在是匪夷所思!奈何在大修了數月,再送英明神武的人去安裝數月後,“完美”的作品還是紕漏百出,到底是誰的錯?英明神武的人的錯?始作俑者的錯?始作俑者的卒仔的錯?還是羔羊的錯?我真的很好奇這回爲何沒人被推出來揹黑鍋?果然沉默的羔羊是比較好欺負的,長舌和惡人先告狀的八哥永遠是對的!看來“沉默是金;説話是銀”這句名言乃是謬論。 

 

由於我天生傲骨、腰板太硬,雖然知道清高者都不會有好下場,奈何仍不屑於像某些小人般向權貴卑躬屈膝、阿諛奉承,結果自己就成了權貴的眼中釘、肉中刺。至於權貴以爲自己很了不起,沾沾自喜的到處耀武揚威,殊不知別人是看在他的權位而奉承他,而不是他那“了不起”的能力。真的很可悲,活了一輩子竟然還不懂何謂“狐假虎威”!

 

最後我借駱賓王的《詠蟬》來抒發自己的鬱悶,謝謝大家看完我這篇瘋言瘋語。

 

西陸蟬聲唱,南冠客思深。

不堪玄鬢影,來對白頭吟。

露重飛難進,風多響易沉。

無人信高潔,誰為表予心?

 

(啊,老毛病又犯了,又在無病呻吟。幸好那位“才高八斗”的老臣子已經不在了,不然就像上次誣衊我在工作時間干擾莫小姐來學波斯文那樣,這回在他看了我這篇文章後,他准會在妒忌心驅使下,誣衊我在工作時間干擾中國籍同事學習中文以提升我的中文造詣!)

 

《再別公司》 李自摸改

輕輕的我走了,
正如我輕輕的來;
我輕輕的招手,
作別西天的雲彩。

 

那桌上的電腦,
是工作中的伴侶,
屏幕裡的代碼,
在我的腦海蕩漾。

 

桌子上的零食,
油油的在向我招搖;
在零食的誘惑下,
我甘心做一個胖子。

 

那辦公室的一隅,
不是房間,是洗手間
游走在洗手間,
釋放著身體裏的糞。

 

飲水?拿一瓶水壺,
向房門拐角處走去,
滿裝一瓶清水,
在燈光明亮下暢飲。

 

但我不能暢飲,
悄悄是別離的笙簫;
蟑螂也為我告別,
告別是今天的活動!

 

悄悄的我走了,
正如我悄悄的來;
我拍一拍屁股,
不留下一點痕跡。

 

In the future, I can be reached at: birdy@hotmail.com 

Or mobile phone number: 018-8888 888

 

Thanks.

 

World Expo, I’m coming! Europe, I’m coming!

Oh ya, for those “Story Makers” and “Story Tellers”, please jealous me, your jealousy will delight my journey.  

 

From,

The stubborn, the naïve, the self-centric - LJ 鳥人

 

 

注:

1)Email内的羔羊就是我朋友--〉鸟人。

2)Email内的始作俑者就是John,也是这个人在背后中伤鸟人的。

3)Joseph就是email内那个“英明神武”的人。

4)那间FuckingPRO公司里面的人都会中文,所以鸟人就写了中英文的farewell email。


受不了那些诗词。。。。。。哈哈~

或许,有人认为都辞职不干了,何必还要提这些烂臭事呢?我说啊,有多少个人是真正“开开心心”地离开旧公司的?有多少个人在farewell email里面那种客客气气的东西是真心的?有谁有guts能够在最后的电邮如此一针见血地道出公司中管理层所出现的弊病?从正面的角度思考,此电邮不正是道出了很多公司内所出现的 “狐假虎威”现象吗?

鸟人,赞!



 

 

arrow
arrow
    全站熱搜

    爵士 發表在 痞客邦 留言(1) 人氣()